אופניים בתל אביב

רכיבה על אופניים למתחילים

מאת: שפי שמחון – לימוד רכיבה על אופניים

אי אפשר להתעלם מהכמויות האדירות של רוכבי האופניים החדשים והותיקים בתל אביב. בכל מקום שאליו תלכו תמצאו אותם. בשבילי הפארק, במרכז העיר, בנמל, בדרום העיר בצפון העיר וכמובן גם במרכז העיר. אפשר כבר להודות בעובדה שרוכבי האופניים השתלטו על תל אביב.

אין ספק שרכיבה על אופניים היא רווח כפול ויעיל הן מבחינת פעילות גופנית והן מבחינת כלי תחבורה, ירוק ידידותי וזול למשתמש, אך האם רכיבה על אופניים היא ידידותית לכולם? האם כולם יודעים איך לרכוב על אופניים? ובכן מסתבר שלא ואפילו ממש לא. מבוגרים רבים אינם יודעים לרכוב על אופניים ומדובר על כאלו שאינם מסוגלים לעלות על אופניים ופשוט לרכוב. הסיבות שונות ומגוונות:

חלק מהמבוגרים מעולם לא למדו בילדותם כי פשוט לא היה כסף בבית לאופניים
הורים רבים פחדו מפציעות ולכן מנעו מילדם את התענוג של רכיבה על אופניים
ישנם רבים שניסו ומנסים במשך שנים ללמוד לרכוב על אופניים אך ללא הצלחה
וחלק רכבו בילדותם אך בגלל נפילה שגרמה להם לטראומה הם ויתרו על התענוג
ואז מה שקרה לאותם ילדים זה שמי שלא למד לרכוב על אופניים פשוט לא רכב ונשאר עם המצוקה הזאת גם בתור בוגר ומסתבר שזה עניין מציק שלא מרפה. ניתן למצוא מבוגרים רבים שלא יודעים לרכוב על אופניים ומתחמקים מכל מני אירועים משפחתיים וחברתיים כדי למנוע את המבוכה. למשל כשיש טיול אופניים במסגרת העבודה או רכיבה משפחתית או שסתם חבר מציע רכיבה בשביל הכיף או השכרת אופניים בטיול בחו"ל ועוד סיטואציות מביכות שמבוגרים רבים מעדיפים להיעלם ברגע שנושא האופניים עולה.

אז מה עושים? קורס לימוד רכיבה על אופניים

כמו בכל תחום גם כאן יש פתרון. אין צורך יותר לשבת בבית ולחיות עם ההרגשה המציקה הזאת של איך זה יכול להיות שכל ילד בן 5 רוכב לבד ואני מבוגר אינטליגנט שלא מצליח אפילו לעלות על האופניים ולרכוב שתי מטר. אז יצאנו לשטח ומצאנו לכם מדריך רכיבה על אופניים בתל אביב בשם שפי שמחון. שמחון מסתבר מוכר כבר כמה שנים כמומחה בתחום וכמות לא קטנה של מבוגרים עברו אצלו קורס לימוד רכיבה מזורז וניתן למצוא אותם מדוושים בתל אביב בצורה חופשית ובטוחה וללא שום עוררין. יהיה לכם קצת קשה להבחין בהם כי בסיום קורס הרכיבה הם ייראו לכם כרוכבים מן השורה הראשונה.

"הגורם המרכזי שמונע ממבוגרים לרכוב על אופניים הוא הפחד ליפול ולאבד שליטה מסביר שמחון, רוב העניין הוא בכלל פסיכולוגי. אני רואה מבוגרים רבים שמשקשקים לפני שאני מעלה אותם על האופניים אך לאחר שהם לומדים לסמוך על המדריך שמלווה אותם כאשר הוא רוכב לצדם על רולרבליידס הם נרגעים ומתחילים ליהנות ולקבל ביטחון."

ומה לגבי ילדים סרבנים שלא מוכנים לנסות לרכוב?

המדריכים שלנו הופכים את שיעור הרכיבה לסוג של כיף, גם כאן המדריך רוכב בצמוד לילד ותומך בו כדי שלא ייפול ולא יפחד אך עם ילדים זה לא תמיד מספיק ולכן אנחנו משוחחים עם הילדים במהלך שיעורי הרכיבה כדי להסב את תשומת לבם מן הפחד – המדריך מבצע שיחת היכרות מקדימה עם הילד על כל נושא שעולה ולא בהכרח קשור לאופניים וכך הוא נחשף לעולמו הפנימי של הילד ומרוויח נושא לשיחה שיעניין את הילד במהלך השיעור.

עם חלק מהילדים אנחנו נעשה תרגילים בחשבון בעל פה ועם חלק נשיר שירים וכל זה תוך כדי הלימוד עצמו ורק כדי לאפשר לילד להתגבר על הפחד ולהתרכז במשהו אחר שהוא לא אופניים.

וזה לא מפריע לילד להתרכז בשיעור? ממש לא מסביר לנו שפי, רכיבה על אופניים היא שפת גוף ולכן התלמיד אינו צריך לחשוב על כל צעד בזמן לימוד הרכיבה, מספיק שנבקש ממנו לדווש ולהביט קדימה ונוודא שהוא מקפיד על כך, זה יוביל אותו עד למצב של שליטה מלאה בשיווי המשקל על האופניים וכל זה כמובן תוך שמירה צמודה ומקצועית שהילד יקבל מהמדריך.

ומה אם אני רוצה ללמד את הילד שלי בעצמי? שיטת מקל המטאטא

לוקחים מקל של מטאטא ומפרקים לו את המטאטא עצמו ונשארים רק עם המקל. מחברים אותו לסבל האופניים שנמצא מאחורי המושב של הילד (זה מתאפשר באופניי BMX לילדים ממידה 12-20).

בחירת המיקום – הכי מומלץ זה רחבה כמו מגרש כדורסל או חנייה שקטה ולא פעילה כדי שהילד לא יהיה מוטרד ממרווח תמרון, זה מאוד חשוב ועוזר לביטחון של הילד.
תמיכה – לא להלחיץ את הילד שלכם, חשוב מאוד שתהיה לו חוויה חיובית מהלימוד. נסו להשתמש במילות עידוד ופרגון.
תדווש חמוד – בקשו מהילד שלכם לדווש כל הזמן ולהקפיד על מבט קדימה כי זה בדיוק מה שיעזור לו לשמור על שיווי המשקל.
מנעו נפלות – לשם כך חיברתם את מקל המטאטא. בזמן שהילד שלכם מדווש ומביט קדימה אתם רצים לצידו במקביל לגלגל האחורי ומסתכלים כל הזמן על המקל. ברגע שהילד מתחיל לאבד את שיווי המשקל אתם מיד אוחזים במקל וכך מונעים ממנו את הנפילה.
שימו לב – ככל שתעשו זאת יותר תוכלו לשחרר יותר את הילד מאחיזת המקל ולאפשר לו למצוא את שיווי המשקל ולרכוב לבד.
עוף גוזל – לאחר שהילד מקבל קצת ביטחון התחילו לשחרר יותר ברגעים שהוא מתחיל לאבד את שיווי המשקל פשוט אמרו לו לדווש מהר יותר כדי להחזיר לעצמו את שיווי המשקל ואם הוא לא מדווש החזיקו במקל וכך הוא ילמד למצוא את שיווי המשקל.
לסיכום

רכיבה על אופניים ידועה כספורט מהנה ובריא ששומר על המפרקים וזמין מאוד. כל מה שאתם צריכים זה זוג אופניים ולדעת איך לתפעל אותם מבלי ליפול, בשביל זה כמובן יש הדרכה מקצועית וכדאי שתשתמשו בה, מעבר לכך בהצלחה ותיהנו